søndag 2. september 2012

Gåse jakt.

10 august startet gåsejakta, og litt ivrige som vi er har vi vært på plass et par morgener. Men det har vært få gjess å se i lufta.

Nå hadde vi fått nyss i at det var mer gang på dem. Så kl 05:15 i dag morges var vi på bena. Med en halv slarven frokost og en kopp te i hånda snek vi oss ut (med 5 bikkjer i hus er det viktig å komme seg ut før de overhode registrerer at vi har jaktklærne på, for å ungå full alarm. For går alarmen våkner ikke bare de her i huset, men hele gata). 
Lett vind, 15 grader og yr i lufta, var vi på plass kl 06:00, Frank Ådne, Geir og meg. Fikk satt ut 10 lokke gjess, og rigget oss på plass godt kamuflert. Så var det bare og vente. Kl. 06:40 kommer den første flokken, den går altfor høyt. Påfølgende kommer den ene flokken etter den andre. Alle får de for mye luft under vingene og går for høyt, dermed blir det ingen skuddsjanser. Noen bremser litt opp og titter på "plastik kompissene" vi har satt ut. Men de lukter nok lunta og flyr fort videre. I 8 tiden er trekket tilsynelatende over og vi rusler litt slukøret tilbake til bilene.
Pliktoppfølgene som jeg er, plukker jeg haglen min og Geir sin i fra hverandre før jeg legger dem i bilen. Har såvidt lagt dem fra meg. Så høres vingeslag og skrik av en flokk gjess som kommer seilend rett over hodene på oss, på godt skuddhold. (Hva er egentlig vitesen med å  sette ut lokke gjess og kamuflere seg?). Frank har ikke rukket å pakke sammen enda, så han får fyrt et skudd og to etter dem. Og med et brak deiser "gassevasse" i bakken.


Er litt usikker på hvem som er størst Uma eller gåsa:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar